divendres, 25 de gener del 2013

ICV recorda a l’Ajuntament l’obligació d’adaptar els ressalts i reductors de velocitat a la normativa vigent






A dia d'avui existeixen en nombrosos punts de la localitat reductors de velocitat que incompleixen l’actual normativa la majoria són massa alts o tenen una rampa pronunciada en excés  , suposant un risc potencial tant per als vianants com per als vehicles, a més d'un seriós perjudici per a la circulació. A Castellar n'hi ha de tot tipus i formes: grans, pintats de color blanc o vermell, il·luminats i sense il·luminar.

Cal fer esment que l’any 2008 , el ministeri de Foment va redactar el  una normativa (L'Ordre 3053/2008 del Ministeri de Foment, de 23 setembre)  on fixava els criteris que havien de tenir els reductors de velocitat a les travesseres urbanes de titularitat estatal. S'establia, per exemple, l'alçada màxima dels reductors que en els cas dels passos de vianants sobreelevats se situava en els 10 centímetres i la longitud de la zona elevada no podia ser superior a quatre metres. Pel que fa a la distància entre reductors de velocitat consecutius, s'establia que havia d'estar compresa entre 50 i 200 metres. També s'obligava a il·luminar i senyalitzar els reductors de velocitat.

Després de 5  anys després d'aprovar-se la normativa, bona part dels ressalts i esquenes d'ase que hi ha distribuïts en les vies i carrers de Castellar del Vallès segueixen sense adaptar-se als requisits fixats per Foment. Malgrat  normativa només fa referència a les vies de titularitat estatal i no obliga a modificar els reductors instal·lats en els carrers del municipi, el Servei Català de Trànsit  recomana que es prenguin en consideració els criteris fixats en la normativa de Foment, "independentment de la titularitat de la via", cosa que fins ara a Castellar s’ha obviat.

El missatge del Servei Català del Trànsit és clar. Els ajuntaments, com a titulars de les vies urbanes, són els responsables del seu estat, de la seva senyalització i el seu paviment. Davant de qualsevol incident, l'ajuntament haurà de justificar l'estat de la via.

Segons assenyalen des del SCT, en cas de produir-se un accident, per exemple, un jutge podria prendre com a referent la norma sobre ressalts estatals.  Malgrat les recomanacions del Servei Català de Trànsit, a Castellar el Vallès el 90% dels ressalts no compleixen la normativa ja sigui per manca de senyalització vianants ( no poden  utilitzar-se línies d'altres colors alternant amb les blanques) o no complir amb l’alçada ( 10cm )  ,  longitud ( 4m) i il·luminació.  . Un exemple són els  cassos  dels dos passos de vianants elevats que hi ha al carrer Garrotxa  que tenen un ressalt superior al que marca Foment superior als 16cm. O al carrar Prat de la Riba pintat de color vermell i blanc , i amb una alçada de 13cm.

ICV recorda a l’Ajuntament que  l'incompliment de la normativa del Ministeri de Foment i les recomanacions de SCT,  per part de l'Equip de Govern pot donar origen a demandes per danys i perjudicis dels ciutadans, la qual cosa pot causar desemborsaments econòmics en concepte d'indemnització als ciutadans que poguessin haver-se vist afectats per d’incompliment d'aquesta normativa i els suggeriment del SCT,  per part de la nostra corporació. Per la qual cosa insta a la corporació a donar compliment a la normativa i al suggeriment del Servei Català de Transit i vagi adaptant progressivament tots els ressalts que hi ha al municipi.

 

 

 

 

 

 

 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada