A dia d'avui existeixen en nombrosos punts de la
localitat reductors de velocitat que incompleixen l’actual normativa la majoria
són massa alts o tenen una rampa pronunciada en excés , suposant un risc potencial tant per als
vianants com per als vehicles, a més d'un seriós perjudici per a la circulació.
A Castellar n'hi ha de tot tipus i formes: grans, pintats de color blanc o
vermell, il·luminats i sense il·luminar.
Cal fer esment que l’any 2008 , el ministeri de
Foment va redactar el una normativa (L'Ordre
3053/2008 del Ministeri de Foment, de 23 setembre) on fixava els criteris que havien de tenir els
reductors de velocitat a les travesseres urbanes de titularitat estatal.
S'establia, per exemple, l'alçada màxima dels reductors que en els cas dels
passos de vianants sobreelevats se situava en els 10 centímetres i la longitud
de la zona elevada no podia ser superior a quatre metres. Pel que fa a la
distància entre reductors de velocitat consecutius, s'establia que havia
d'estar compresa entre 50 i 200
metres . També s'obligava a il·luminar i senyalitzar els
reductors de velocitat.
Després de 5 anys després d'aprovar-se la normativa, bona
part dels ressalts i esquenes d'ase que hi ha distribuïts en les vies i carrers
de Castellar del Vallès segueixen sense adaptar-se als requisits fixats per
Foment. Malgrat normativa només fa
referència a les vies de titularitat estatal i no obliga a modificar els
reductors instal·lats en els carrers del municipi, el Servei Català de Trànsit recomana que es prenguin en consideració els
criteris fixats en la normativa de Foment, "independentment de la
titularitat de la via", cosa que fins ara a Castellar s’ha obviat.
El missatge del Servei Català del Trànsit és
clar. Els ajuntaments, com a titulars de les vies urbanes, són els responsables
del seu estat, de la seva senyalització i el seu paviment. Davant de qualsevol
incident, l'ajuntament haurà de justificar l'estat de la via.
Segons assenyalen des del SCT, en cas de
produir-se un accident, per exemple, un jutge podria prendre com a referent la norma
sobre ressalts estatals. Malgrat les
recomanacions del Servei Català de Trànsit, a Castellar el Vallès el 90% dels
ressalts no compleixen la normativa ja sigui per manca de senyalització vianants
( no poden utilitzar-se línies d'altres
colors alternant amb les blanques) o no complir amb l’alçada ( 10cm ) , longitud
( 4m) i il·luminació. . Un exemple són
els cassos dels dos passos de vianants elevats que hi ha
al carrer Garrotxa que tenen un ressalt
superior al que marca Foment superior als 16cm. O al carrar Prat de la Riba
pintat de color vermell i blanc , i amb una alçada de 13cm.
ICV recorda a l’Ajuntament que l'incompliment de la normativa del Ministeri
de Foment i les recomanacions de SCT, per part de l'Equip de Govern pot donar origen
a demandes per danys i perjudicis dels ciutadans, la qual cosa pot causar desemborsaments
econòmics en concepte d'indemnització als ciutadans que poguessin haver-se vist
afectats per d’incompliment d'aquesta normativa i els suggeriment del SCT, per part de la nostra corporació. Per la qual
cosa insta a la corporació a donar compliment a la normativa i al suggeriment
del Servei Català de Transit i vagi adaptant progressivament tots els ressalts
que hi ha al municipi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada