dimarts, 26 d’octubre del 2010
El " tándem" de la vergonya
Els ajuntaments de Sabadell, Castellar del Vallès i Sentmenat van acordar dilluns passat reclamar al Ministeri de Foment que tingui en compte les diverses consideracions pel que fa a la construcció del Quart Cinturó. Els tres municipis consideren que aquesta infraestructura s’ha de construir el més aviat possible, ja que es tracta d’una via necessària per descongestionar el trànsit i millorar les comunicacions amb l’entorn, diuen.
Ara fa quasi tres anys els va llegir el manifest de la Campanya Contra el Quart Cinturó llegit per Perejaume a Granollers, davant 5.000 persones, com a final de la manifestació "El Vallès sense el Quart Cinturó")ara més que mai té sentit tornar a recordar el text d'aquell manifest.
"MANIFEST CONTRA EL QUART CINTURÓ"
En primer lloc volem donar les gràcies a tots els qui avui sou aquí. Els qui heu vingut amb tractor, els qui heu vingut pedalant o tot fent la ruta a peu. Els qui heu organitzat l’acte, els qui heu portat les pancartes, els qui heu vingut amb tambors i música, els geganters, els qui veniu en representació de col·lectius de persones, d’associacions i entitats, de sindicats i partits... A tots, moltes gràcies. I no sols gràcies per haver vingut avui aquí, sinó gràcies per tot el temps que segur que porteu en aquesta lluita.
Perquè des de fa 15 anys moltes persones i entitats lluitem contra aquest projecte nefast. Un projecte d’autovia que aniria de Vilafranca del Penedès a Sant Celoni, passant pels millors espais agrícoles i naturals d’Abrera, Viladecavalls, Terrassa, Sabadell, Sentmenat, Caldes de Montbui, Santa Eulàlia de Ronçana, Lliçà d’Amunt, Canovelles, Granollers, les Franqueses, Cardedeu, Sant Antoni de Vilamajor i Llinars del Vallès.
Durant aquests anys des de la Campanya Contra el Quart Cinturó hem presentat molts arguments per oposar-s’hi, arguments i propostes molt més avançades i tècnicament solvents que les “oficials”, arguments i propostes que haurien de permetre avançar cap un nou model de mobilitat i de territori que fes possible la coexistència dels espais naturals, agrícoles i urbans. Perquè la nostra lluita no és fruit de la “cultura del no”. Són aquells que s’han instal·lat en la irracionalitat d’aquest projecte, d’un projecte dibuixat fa quaranta anys, en època franquista, els qui de debò representen la “cultura del no”, del no a totes les propostes de futur i progrés que des de la Campanya defensem i hem estat propugnant:
Defensem la conservació dels espais naturals, defensem els espais agrícoles i ramaders que encara ens resten, fonamentals per al manteniment de la biodiversitat i la qualitat ambiental de les nostres comarques. I defensem que es conservin mantenint-ne la connectivitat, tot formant una xarxa, ja que són espais fràgils i el territori ja no es pot fragmentar més.
Defensem el progrés cap uns sistemes urbans compactes i complexos, garantia de sostenibilitat, amb un ús racional del sòl i del transport privat, que evitin la urbanització difusa de tot el territori i calmin les necessitats de mobilitat.
Defensem que es prioritzi el transport públic, i que es prioritzi en detriment del transport privat. Cal una aposta clara i decidida pel transport públic. No sols perquè és l’opció més racional, i l’única sostenible, sinó també per raons de justícia social.
Defensem la reducció dels gasos amb efecte hivernacle. En un moment que la lluita contra el canvi climàtic pren dimensions de croada mundial, en què per lluitar-hi fins i tot el govern francès parla de moratòria en la construcció d’autopistes, en què l’important informe de l’ONU sobre canvi climàtic -que es va presentar ahir mateix -reclama anar passant del transport privat al transport públic, és d’una gran hipocresia voler construir més autovies al nostre contaminat Vallès.
Defensem que es millori la xarxa secundària de carreteres, durant tants anys abandonada. Els embussos actuals no es resoldran mai construint més autovies i autopistes, sinó adequant les vies secundàries i urbanes que les han de drenar.
Defensem el rigor en la planificació territorial. Ja fa quinze anys que reclamem rigor i racionalitat a les Administracions que s’entesten a mantenir el projecte del Quart Cinturó. Hem demostrat que les justificacions adduïdes pels polítics i tècnics no tenen cap base sòlida. Hem demostrat que les xifres dels estudis són incompletes o falses. Hem demostrat que es volen ignorar les raons autèntiques dels problemes de la mobilitat.
És per tot això que ens veiem plens de raó per denunciar les fal·làcies amb què els qui propugnen el Quart Cinturó ens volen enganyar:
Denunciem que es vol vendre el Quart Cinturó com la solució als embussos de trànsit, quan tècnicament és claríssim que només contribuiria a empitjorar-los. Els estudis favorables al Quart Cinturó, tot i pecar de defectes importants, demostren que encara que es construís, la congestió metropolitana continuaria i empitjoraria. Ningú no nega que tenim problemes de mobilitat. Però no és tirant-hi més benzina com s’ha d’apagar el foc.
Denunciem que l’objectiu real del Quart Cinturó és facilitar la urbanització del territori a les zones encara avui resistents a l’especulació. La finalitat evident del projecte és poder construir a gran escala en terrenys fins ara poc assequibles als grans negocis i inversions dels promotors immobiliaris.
Denunciem que la xarxa de rodalies i de trens regionals està abandonada a la seva sort, amb unes mancances intolerables que la ciutadania suporta i pateix cada dia des de fa molts anys, malgrat que només darrerament han sortit a la llum pública.
Denunciem que el Vallès porta cinquanta anys sense inversió en ferrocarril per a viatgers, que tota la inversió s’ha abocat a les autopistes. Un parell de quilòmetres nous a la Universitat Autònoma en la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat és tota la inversió catalana en trenta anys.
Denunciem que es vulgui invertir en un projecte faraònic com el Quart Cinturó, que només potencia el transport privat, quan el dèficit d’inversió en ferrocarrils és escandalós. El transport públic ha de ser un objectiu prioritari i urgent de les inversions en infraestructures. No hi ha hagut prou caos ferroviari encara? Fins quan ha de durar el desgavell de la xarxa de rodalies? Volem més i millors trens! Exigim sentit comú en les inversions públiques.
Les comarques del Baix Llobregat, el Penedès i el Vallès han patit les conseqüències d’un planejament territorial amb visió barcelonina, absolutament miop davant el gravíssim impacte i la gran pèrdua de qualitat que suposaria el Quart Cinturó. Tenim, encara avui, un notable patrimoni natural, cultural, ecològic i paisatgístic. Un patrimoni que ens dóna identitat i que és el nostre principal llegat a les generacions futures. L’impacte inevitable que produiria el Quart Cinturó degradaria irreversiblement i faria del tot insostenibles les nostres comarques.
Per això avui, aquí, reclamem un nou model de mobilitat que garanteixi la conservació d’aquest patrimoni. Reclamem responsabilitat als nostres representants polítics. Reclamem voluntat de protecció i gestió dels nostres espais naturals i agraris. Reclamem sentit comú i racionalitat en les noves infraestructures. Reclamem coherència i visió de futur davant les amenaces ambientals i econòmiques de la crisi energètica i el canvi climàtic.
Socialment i ambientalment ens cal un Vallès sense el Quart Cinturó. Fer-ho possible és a les vostres mans, a les nostres mans. Exigim-ho!
Exigim sentit comú a les inversions públiques!!
No al Quart Cinturó!!!
Granollers, 18 de novembre del 2007
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada