divendres, 26 de març del 2010

ICV presenta al·legacions al Pla Local de l'Habitatge


1. Entenem des de ICV de Castellar del Vallès que la proposta del PLH ha patit des de l'iniciï un greu dèficit pel que fa al procés de participació ciutadana. Aquesta ha consistit en una única sessió d'explicació i l'habilitació d'un mecanisme telemàtic per recollir aportacions ciutadanes. Segons la memòria del pla no s'ha produït cap proposta ciutadana i al nostre parer entenem això no és degut a una manca d'interès de la ciutadania sinó a que no ha existit un procés d'explicació i participació vers la ciutadania és per això que demanem: Aturar l'aprovació inicial del Pla i engegar un procés de consultes territorials i sectorials amb la ciutadania per tal de que aquesta faci les seves aportacions. 2. En quant als objectius del PLH:

•Millorar l'accés a l'habitatge, especialment dels joves, mitjançant la provisió d'un volum suficient d'habitatge assequible i d'ajuts al pagament d'allotjament. En aquest sentit, es preveu afavorir en la mesura que sigui possible la producció d'habitatge protegit en règim de lloguer, així com impulsar altres fórmules d'increment del parc de lloguer a través de la rehabilitació d'habitatges i posterior incorporació a la borsa de lloguer social.
Proposem afegir:

•Identificar i verificar la situació dels habitatges desocupats, per tal de comprovar el seu estat de conservació i nivell d'habitabilitat.
•Assolir fins al 2016 la xifra d'un mínim de 170 habitatges per incorporar-los a la borsa de lloguer social.
•Gestionar el procés d'intermediació amb els propietaris, via Oficina d'Habitatge, per tal d'incorporar el major nombre possible d'habitatges al mercat en règim de lloguer.
•Estudiar la possible declaració com a Àrea de Tanteig i Retracte el mateix àmbit de l'Àrea de Rehabilitació i Reconeixement del parc edificat. Als efectes de constituir o incrementar el patrimoni municipal de sòl i d'habitatge i de facilitar el compliment dels seus objectius, l'ajuntament podrà delimitar àrees en les quals les transmissions oneroses de terrenys quedin subjectes a l'exercici dels drets de tanteig i retracte, que correspon al mateix ajuntament, a les entitats urbanístiques especials o a l'administració actuant.
•Exercir un control efectiu sobre l'estat del parc, sobretot en els àmbits identificats amb major potencial de parc sense ocupació.
Millorar les condicions del parc d'habitatges, mitjançant el foment del manteniment del parc existent i la millora de l'accessibilitat. Pel que fa a la construcció de nous habitatges, es potenciarà la innovació en la concepció i el disseny del l'habitatge des de la perspectiva de gènere, per tal de reconèixer-lo com a espai on es desenvolupen les necessitats bàsiques quotidianes i de la qualitat constructiva i bon comportament energètic.

Proposem afegir:

•Promoure la rehabilitació d'edificis i habitatges edificats fins al 1920: uns 750 aproximadament.
•Promoure la rehabilitació d'edificis plurifamiliars construïts entre els seixanta i els vuitanta, amb comunitats de més de 20 habitatges.
•Millorar l'accessibilitat en edificis plurifamiliars de 3 i més plantes que no disposen d'ascensor: amb un total de 105.
•Rehabilitar els 170 habitatges que es proposen com a objectiu per augmentar l'oferta d'habitatge assequible.
•Delimitar una Àrea de Conservació i Rehabilitació, d'acord amb l'article 36 de la llei de l'habitatge (llei 18/2007) defineix a la Rehabilitació com instrument per garantir el dret a l'habitatge.
•L'aplicació de criteris sostenibles al parc d'habitatges de Castellar del Vallès durant els propers anys és un dels eixos capitals d'aquest programa. Segons el Departament de Medi Ambient i Habitatge, la construcció i l'ús d'edificis a Catalunya genera a l'entorn del 50% de les emissions de CO2 a l'atmosfera. Per tant, és més que necessària l'aplicació de criteris de sostenibilitat en els edificis. Aquests criteris hauran de permetre:
L'estalvi energètic.

L'estalvi d'aigua i el seu reaprofitament.

La reducció i la reutilització de residus.

Aquestes mesures han d'anar destinades preferentment a les obres de nova construcció i a aquelles de rehabilitació total de l'edifici. La finalitat és que els projectes d'edificació integrin els criteris, els sistemes constructius, les tecnologies i les accions que facin possible una ciutat més acollidora i sostenible.

Les actuacions específiques a seguir dins d'aquesta línia passen per aplicar criteris compatibles amb el proper Decret d'Ecoeficiència de la Generalitat de Catalunya.

•Afegir objectiu: Coneixement del Parc d'habitatges i la seva ocupació.


•Delimitar l'Àrea de Reconeixement coincident amb l'Àrea de Conservació i Rehabilitació i possible delimitació de d'una Àrea de Tanteig i Retracte, tant per treure profit directe i de forma immediata de la informació recollida, com per a que es mobilitzin al màxim tots els recursos disponibles.
•Analitzar en detall la informació disponible sobre el parc d'habitatges existent i la població de l'àrea delimitada, creuant dades en l'àmbit d'edificis i habitatges, per tal de seleccionar els edificis prioritaris pel treball de camp, amb criteris d'urgència i d'oportunitat d'intervenció.
•Elaborar un mínim de 500 TEDI (Informes tècnics sobre l'estat de la conservació dels elements comuns dels edificis) en els 8 anys de vigència del PLH, acompanyat d'un informe social sobre el perfil i la situació dels residents.
•Verificar les cèdules d'habitabilitat que es demanin dins d'aquest àmbit.
•Establir prèviament un conveni amb la Generalitat per la finançament de les dues tasques anteriors.
•Desenvolupar una base de dades qualitativa amb la informació de les consultes realitzades a l'Oficina d'Habitatge i a Serveis Socials (Registre únic de persones sollicitants d'HPO).
•Elaborar una diagnosi amb tota la informació disponible a finals del primer període (2009-2012) revisant el Pla de manera que permeti abordar el segon quadrienni amb un programa d'actuació específic, així com ampliar i mantenir aquesta informació permanentment actualitzada.
Patrimoni municipal del sòl i assoliment d'un parc parc públic d'habitatges

L'assoliment d'un parc públic d'habitatges destinats a lloguer vindria de la mà dels següents mecanismes:

•Adquisicions segons el decret 454/2004 de desplegament del Pla per al Dret a l'habitatge:
a. Aplicació del dret de tempteig i retracte: Zona "Els Predissos"

b. Compra d'habitatge lliure per destinar-lo a lloguer protegit.

Els municipis poden delimitar àrees en què es puguin exercir els drets de tanteig i retracte a favor de l'Administració pública sobre:

•Edificis plurifamiliars sencers usats principalment com a habitatge i àrees en què es puguin exercir els drets de tanteig i retracte a favor de l'Administració pública sobre habitatges concrets.
•La transmissió d'accions o participacions socials de societats mercantils l'objecte de les quals estigui vinculat directament o indirectament a l'activitat immobiliària i que siguin propietàries d'algun dels dits edificis o habitatges.
•Objectius:
Complir els objectius dels plans locals d'habitatge i l'exigència d'incrementar el parc d'habitatges vinculats a polítiques socials que estableix l'article 73.

Facilitar la conservació i rehabilitació d'edificis

Evitar l'expulsió d'ocupants o altres processos especulatius,

•El Pla territorial sectorial d'habitatge, en funció de la importància de l'activitat immobiliària o de necessitats socials especials, pot proposar una delimitació d'àrees de tanteig i retracte o pot delimitar-les directament, d'acord amb els municipis afectats.
•Per a definir les possibles àrees subjectes als drets de tanteig i retracte el municipi, o el Pla territorial sectorial d'habitatge, n'ha de justificar adequadament les raons. Els plans locals d'habitatges poden contenir la definició de les dites àrees.
•Aplicació per a la compra d'habitatge usat dels recursos obtinguts de la cessió del 10% dels terrenys amb aprofitament en els sectors de desenvolupament urbanístic.
•Permutes:
a. Amb els promotors privats per tal de que les empreses públiques puguin realitzar la màxima proporció de les promocions protegides.

b. Amb persones grans o discapacitades oferint habitatges nous a canvi dels seus on tenen dificultats d'accessibilitat.

•S'avaluarà la possibilitat d'establir sobre el Parc Públic d'Habitatges diferents tipus de cessions d'ús temporals; en aquest supòsit s'estarà amatent allò que estipuli la Llei d'Habitatge.
Aplicació del 10% d'aprofitament mig i possibles acords amb propietaris

D'acord amb la Llei d'Urbanisme que obliga a la cessió del 10% dels terrenys amb aprofitament.

En la mesura del possible, s'intentarà permutar sòl d'habitatge lliure en mans públiques per sòl d'habitatge protegit en mans privades, òbviament equiparant el preus de mercat dels dos productes.

D'aquesta manera, l'empreses municipals podria disposar de la major part de les promocions d'habitatge protegit. Una part d'aquests, segons els sectors i les circumstàncies, restarien en propietat municipal i ofertats en regim de lloguer. La resta es podria posar a la venda, adreçada prioritàriament a cooperatives, entitats sense ànim de lucre i altres organitzacions de l'economia social; els resultats econòmics d'aquestes alienacions serien invertits en la compra d'habitatge de segona mà en barris i sectors de la ciutat consolidada, de tal manera que sempre es mantingui el valor global del Patrimoni Municipal del Sòl.

Aquestes compres d'habitatge usat en la ciutat consolidada haurien de solventar, al menys, algun dels objectius seguents:

a) permetre reallotjar a persones amb mobilitat reduïda actualment en habitatges poc accessibles.

b) permetre alguna actuació integral de rehabilitació d'edificis.

c) impulsar una dinàmica de regeneració física i social en zones amb risc de degradació.

Si les dinàmiques de reallotjament comporten una permuta d'habitatge, aquest seria incorporat a la xarxa de mediació del lloguer social.

Aquest mecanisme permet augmentar el parc d'habitatges públics en barris on no hi ha previstos sectors de desenvolupament urbanístic o construcció de nous i garanteix una major flexibilitat i la possibilitat d'un major equilibri territorial dins la ciutat pel que fa a l'oferta d'habitatge amb preu de protecció pública.

Pel que fa a l'obtenció de recursos, mitjançant aquesta gestió, es poden obtenir recursos econòmics per a destinar a incrementar patrimoni municipal de sòl en general i en redistribuir les actuacions pel territori, és a dir a l'adquisició d'habitatge a la ciutat consolidada.

3. En el marc del concert i el consens de la política d'habitatge a Castellar del Vallès proposem la: Creació d'un Consell Municipal de l'Habitatge amb representació de les entitats i associacions del municipi que vetlli per el compliment dels objectius del PLH.

4. El pla Local de l'Habitatge en la seva diagnosi identifica com a 51 els casos de persones en risc d'exclusió social a Castellar per problemàtiques derivades de la manca d'habitatges actualment a Castellar. És per això i entenent que aquesta pot ser una mitjana constant del municipi que demanem que en el primer període de compliment dels pla: L'Ajuntament engegui la construcció de 50 habitatges públics que seran gestionats directament per els serveis municipals com habitatges tutelats per evitar l'excussió social.

5. L'envelliment de la població genera molts problemes en els municipis que, com Castellar del Vallès, tenen una bona part del seu parc immobiliari en forma d'habitatges unifamiliars i en urbanitzacions disperses. D'altra banda la diagnosi del PLH situa a Castellar a 799 amb reconeixement de discapacitat és per això demanem que: Una de les primeres actuacions del pla sigui impulsar, de forma concertada amb altres agents públics o privats, la construcció d'habitatges de la tipologia "equipament residencial assistit" a terrenys qualificats com a equipament, tant públic com privat, per tal d'atendre i garantir que la població de Castellar del Vallès amb problemes de diversitat funcional o dependència pugui seguir vivint al seu municipi.

6. Tal i com marca la memòria del PLH la primera demanda d'habitatge a la nostra ciutat correspon a la tipologia de joves en busca de la seva primera llar que en mols casos son i volen seguir vivint a Castellar en un habitatge preferentment de propietat. És per això, i entenent que al nostre país hem de superar la cultura clàssica de propietat de l'habitatge que proposem: En el marc de la redacció del POUM de Castellar del Vallès és definiran sòl de titularitat privada com a equipament per tal de que els privats puguin construir habitatges en regim de venda de la cessió d'ús tal i com possibilita la legislació actual.

7. El parc d'habitatges de Castellar del Vallès no esta excessivament envellit però hi ha nombrosos habitatges plurifamiliars que no disposen d'ascensor. És per això que demanem que: L'Ajuntament de Castellar impulsarà, conjuntament amb d'altres administracions públiques, campanyes per ajudar als propietaris en la instal·lació d'ascensors del seu municipi.

Entenen que la legislació quan marca com a objectiu el 15% dels parc d'habitatges per complir amb l'OSU marca mínims i no màxim demanem que la incorporació d'aquestes noves propostes no vagi en detriment d'altres actuacions previstes per aconseguir l'OSU fixat per la llei.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada